Voorlezen aan mijn kinderen vind ik leuk, gezellig en rustgevend voor zowel mezelf als mijn kinderen. Gezellig samen in bed, die twee apen tegen me aan en met stemmetjes voorlezen en een glimlach op hun gezicht toveren. Dat maakt me blij. Maar daarnaast is het heel belangrijk voor de ontwikkeling van mijn kinderen en levert het specifieke voordelen.
Hieronder staat een overzicht van de belangrijkste voordelen van het voorlezen.
EEN STERKERE RELATIE MET JOU
Voorlezen is geen werk maar een verzorgende activiteit die jullie dichter bij elkaar brengt. Het plezier dat kinderen beleven aan het voorlezen en de exclusieve aandacht die ze krijgen tijdens het voorlezen, zijn van belang voor de ontwikkeling van het kind. Het samen lezen van een boek kan je kind een gevoel van veiligheid geven, maar helpt ook rust en regelmaat brengen. Kinderen komen tot rust tijdens het voorlezen en door op vaste tijden voor te lezen kan er regelmaat en vaste structuur in de dag geboden worden. Zo kan voorlezen een goed onderdeel zijn van het ritueel voor het slapen gaan.
HET KAN HELPEN EMOTIES TE BEGRIJPEN (of een boodschap of moraal van het verhaal)
Als je kind een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling benadert of een potentieel stressvolle ervaring, is het delen van een relevant verhaal een geweldige manier om te helpen de overgang te vergemakkelijken. Voorlezen over een onderwerp waar het kind op dat moment erg mee bezig is (angst, dood, ziekenhuisopname etcetera) kan steun bieden en een goede manier zijn om met het kind in gesprek te komen over deze onderwerpen.
Maar ook de boodschap van een verhaal kan op deze wijze goed overgebracht worden. Een goed voorbeeld hiervan is te vinden in het boek van Sean Covey, De 7 eigenschappen van Happy Kids – Hoofdstuk ‘Ik verveel me zo.’
SUCCESVOLLE LEERLING
Een van de belangrijkste voordelen van het voorlezen aan je kind een betere aanleg voor leren in het algemeen. Talrijke studies hebben aangetoond dat studenten die zijn blootgesteld aan het voorlezen voordat ze naar school gingen (en ook daarna nog) meer kans hebben om goed te presteren in alle facetten van het voortgezet onderwijs.
BASIS SPREEKVAARDIGHEDEN
Gedurende de peuter- en kleutertijd wordt je kind verschillende taal- en communicatievaardigheden geleerd. Door te luisteren naar je voorleesverhalen wordt je kind opgevoed met alle basisgeluiden die de taal vormen. “Doe alsof lezen” -wanneer een peuter door de pagina’s van een boek bladert met allerlei kreten van vreugde- is een zeer belangrijke activiteit die voor echte geletterdheid komt. Als peuter zal je kind waarschijnlijk beginnen echte woorden te gebruiken en uit zichzelf te spreken.
BETERE COMMUNICATIE VAARDIGHEDEN
Als je tijd besteedt aan het voorlezen aan je kind, zal de kans groter zijn dat hij zich op een gezonde manier weet te uiten en anderen beter begrijpen. Door het meemaken van de interactie tussen de personages in de boeken die je voorleest, evenals het contact met jou tijdens het voorlezen van een verhaal, is je kind bezig met het verkrijgen van waardevolle communicatieve vaardigheden.
BEHEERSING VAN DE TAAL
Voorlezen voor je kind is direct gekoppeld aan een beter begrip van de fundamenten van onze taal. Het stimuleert de woordenschat en taalbegrip. Kinderen leren nieuwe woorden tijdens het voorlezen en ze leren hoe een goede zin opgebouwd is.
VERBETERDE CONCENTRATIE EN DISCIPLINE
Kinderen kunnen aanvankelijk kronkelen en afgeleid zijn tijdens het voorlezen van een verhaal, maar uiteindelijk zullen ze leren om te blijven zitten voor de duur van het verhaal of boek. Samen met begrijpend lezen komt een sterkere zelfdiscipline, meer aandacht en een beter geheugen. Allemaal kwaliteiten die je kind goed kan gebruiken als ze met school begint.
DE WETENSCHAP DAT LEZEN LEUK IS!
Snel leren lezen helpt kinderen boeken te zien als een verwennerij, niet als een vervelende opdracht. Kinderen die worden blootgesteld aan het lezen hebben veel meer kans om boeken boven video games, televisie, en andere vormen van entertainment te kiezen als ze ouder worden.
Bovendien heeft een kind een beperkte wereld, die vaak gebonden is aan een huis, opvang, familie en vrienden. Maar door middel van verhalen kan het een beeld krijgen van een wereld die het nu nog niet kan zien. Op die manier train je een kind in het gebruiken van verbeelding, fantasie en inlevingsvermogen.
(bron: kinderplezier.nl)